Ви знали, що один із найбільших забруднювачів у світі – індустрія моди1? За даними Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату (UNCC), ця галузь відповідає за 10% глобальних викидів вуглецю2, і до 2030 року вони зростуть більш ніж на 60%3.
У відповідь виник рух повільної моди. Він починався досить тихо, але з роками він набирає обертів і зараз заявляє про себе досить голосно. Разом із зростанням попиту на матеріали органічного походження та якісний одяг, що виробляється на місцях працівниками з належною зарплатою, ми дивимося на історію стійкої моди та відзначаємо основні віхи, які зробили все це можливим:
1980-90 рр.: Зростання популярності швидкої моди
Завдяки попиту споживачів на дешеву, одноразову моду, індустрія моди пережила роздрібну революцію, яка змінила світ. Індустрія виробляла більш-менш постійний об'єм нового одягу для торгових точок на центральних вулицях4. Низькі ціни возвеличували – чим дешевше, тим краще.
1991 р.: Переломний момент
У 1991 році компанія Nike потрапила у гучний скандал через звіт про низькі зарплати та небезпечні умови на виробництві в Індонезії. Оскільки це спричинило гнів громадськості, багато компаній почали інвестувати в етичні виробничі практики, щоб захистити свою репутацію5.
1995 р.: Посилення темпу
Як реакція на цілком реальні етичні проблеми ланцюгів постачання, у 1995 році була створена Всесвітня організація справедливої торгівлі, яка заохочує виробників, роздрібних торговців і споживачів співпрацювати задля більш сталої, чесної світової економіки. Компанії, що були на передовій швидкої моди, почали зазнавати критики через низьку заробітну плату та погані умови праці, що змусило їх усвідомити, про важливість екологічності4.
2007 р.: Рух отримав назву
Термін «повільна мода» придумала Кейт Флетчер у 2007 році, Центр стійкої моди. Як і в русі «повільна їжа», Флетчер побачила необхідність сповільнити швидку моду. У своїй статті, опублікованій того року в «Ecologist», вона написала: «Повільний – це не протилежність швидкому – дуалізм відсутній – це інший підхід, коли дизайнери, покупці, роздрібні торговці та споживачі усвідомлюють вплив продукції на працівників, громади та екосистеми».
Того самого року ЄС було прийнято Регламент REACH з метою покращення захисту здоров'я людей і навколишнього середовища від хімічних речовин.
2009 р.: Законодавство та регулювання
Через два роки, у 2009 році, ЄС ухвалив Постанову Комісії № 551, що робить використання фосфору у складі миючих засобів та для миття/прання незаконним.
2013 р. – сьогодні: Перемога для людства
Подібно феніксу, що відроджується, у 2013 році з попелу катастрофи, що сталася в Рана Плаза, Бангладеш, народився неприбутковий рух «Fashion Revolution». Закликаючи людей у понад 100 країнах провести кампанію за реформи, використовуючи хештег #whomademyclothes, що незабаром став феноменом у соціальних мережах, надихнув мільйони людей та успішно сприяв поширенню повільної моди та революції стійкої моди6.
Протягом останніх десяти років такі передові дизайнери, як Стелла Маккартні та Алессандро Мікеле борються із тиском швидкого виробництва нових продуктів, аби менше сприяти швидкій моді. Незалежні бренди, які ставлять досконалість на перше місце, отримують нагороди в галузі.
Завдяки підвищенню обізнаності громадськості щодо впливу швидкої моди на навколишнє середовище, провідні бренди, включаючи H&M, запускають програми переробки одягу; Levi’s очолює кампанію сталого розвитку; першокласні дизайнери, такі як Gucci, запроваджують практики сталого розвитку. А тепер наша черга, споживачів, показати, що це не просто незначна тенденція, а справжнє бажання #RethinkFashion.
Поведінка споживачів нарешті змінюється. Замість того щоб поспішати на центральну вулицю, ми більше цінуємо те що вже маємо, купуємо менше одягу або ж даруємо старому одягу нове життя.
Image credits:
Header image: Courtesy of Fashion Revolution
Image of two women crossing the street holding shopping bags: Stocksy
Джерела:
1 Нова текстильна економіка: редизайн майбутнього звіту моди
2 ООН допомагає індустрії моди перейти на виробництво з низьким вмістом вуглецю
3 Індустрія моди, ООН проводить заходи боротьби зі змінами клімату для сталого розвитку
4 Аналіз індустрії швидкої моди
5 Скандал Nike
6 Вплив 2018 року – рух «Fashion Revolution»
Говорячи про етапи, хотіли б дізнатися про наші? Ось як проходить шлях Perwoll до сталого розвитку.