На перший погляд, твоя колекція джинсів має мало спільного з Ліз Тейлор чи A320, але скоріше за все, навпаки. Всі вони славляться захопленням подорожами та тривалими експедиціями. Цікаво, скільки місць бачили твої джинси? Читай далі і дізнаєшся.
За своєю природою, швидка мода трохи маніакальна. Через прагнення доставляти останні модні луки в найкоротший проміжок часу та за найнижчими цінами, вона завжди у погоні за нескінченними дедлайнами. Побічним продуктом постійних перегонів є те, що на дрібні деталі, наприклад, походження матеріалів, ніхто не зважає. І дійсно, в момент, коли тюки* з бавовною, що використовуються у виробництві джинсів, надходять на завод, часто буває важко визначити, звідки вони походять. Це тому, що бавовна з кількох плантацій, часто з кількох країн, змішується до того, як потрапляє на перший етап виробництва джинсів.
Ще більше ускладнюють ситуацію всі інші елементи процесу виготовлення джинсів. Такі елементи, як еластан, синтетичні барвники, заклепки, ґудзики та блискавки, збираються з усіх куточків земної кулі, щоб додати більше географічної неоднозначності. Як результат, у той славетний день, коли вони дебютують у великому універмазі, звичайна пара джинсів швидкого одягу навряд чи знає, звідки вона взялася, не кажучи вже про те, як багато вона подорожувала.
*Тюк з бавовни – великий щільно упакований і спресований згорток очищенної бавовни.
Через складність виробничого процесу, важко визначити пройдену відстань. Однак кілька цифр допомагають намалювати приблизну картину того, як багато подорожують джинси швидкої моди протягом усього життєвого циклу товару.
Почнемо з 14000 кілометрів1. Стільки подорожує середня пара джинсів швидкої моди, якщо простежити один мішок бавовни з плантації, через процес виробництва джинсів, до магазину. І хоча це приблизний еквівалент відстані, яку щорічно проїжджає пересічний європеєць, це далеко не повна картина.
Якщо до розрахунку додати бавовну з усіх плантацій, які беруть участь у виробництві джинсів, ця цифра фактично подвоюється. Додаємо синтетичний барвник індиго, який їде з Німеччини2, він додає ще щонайменше 4000 кілометрів. Джинсовий одяг з будь-якою еластичною ниткою, включаючи вашого гарного друга, джинси скінні, потребує еластану, а це додаткові 18000 кілометрів, оскільки більша його частина виробляється в Бразилії.
Мідні ґудзики, заклепки, блискавки, бавовняні нитки та додаткова тканина для підкладки кишень також доставляють здалеку. А для модного ефекту потертості потрібно привезти пемзу аж з Туреччини2. Зрештою, до створення єдиної пари джинсів може бути залучено до 15 країн, і з кожним доповненням цифра росте3. Хоча її складно точно визначити, безумовно, вона більше 60000 кілометрів – відстань, яку пролітає один із найбільш популярних реактивних лайнерів у Європі за тиждень постійних рейсів4.
Окрім подорожей по всьому світу різними видами транспорту, ваш джинсовий одяг тисне більше рук, ніж дипломат на світовій конвенції. Оскільки виробництво джинсів – це все ще значною мірою ручна праця, ваші джинси швидкої моди проходять через багатьох людей протягом свого життя. Від фермерів до водіїв, робітників заводів і фабрик до перевізників та керівництва; навіть за найбільш скромними підрахунками, більше 2000 пар рук торкаються однієї пари джинсів – а по всьому світу щороку продається 1,2 мільярда пар джинсів5. Ось кілька незаперечних фактів, на які варто звернути увагу.
Після всього, що вони проходять, більшість джинсів швидкої моди не проживають більше двох років у європейському гардеробі. Насправді, поки ти читала цю статтю, понад 300000 кілограмів текстилю по всій Європі було викинуто в смітник6. Ось чому стійка мода важлива і чому тобі варто #ПереосмислитиМоду #RethinkFashion.
Image credits
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images
Джерела:
1. Цифри отримані із кількох джерел, включаючи:
Ланцюг постачання джинсів: оцінка транспортних витрат і споживання енергії
(Майкл Брауні (Michael Browne), Джуліан Аллен (Julian Allen), група з вивчення транспортних перевезень, Вестмінстерський університет, Лондон, Сполучене Королівство)
Споживання енергії у британському ланцюгу постачання джинсів (група з вивчення транспортних перевезень, Вестмінстерський університет)
2 Географія моди: споживання, простір і цінність (Луїз Крю}
3 Виготовлення однієї пари джинсів може включати до 15 країн
4 58000 миль і 46 перельотів: тиждень напруженого режиму роботи сучасного літака
5 Аналіз джинсового ринку
6 Коротко про питання індустрії моди